tisdag 28 december 2010

15.5.2009 16:13:41 Slaskhögen-Plastlådan 100-0

När jag behövde jord med näring i till det nya blomlandet gav jag mej på min egenhändigt grävda kompost från förra sommaren. Med tanke på vilket ruttet slem min nya fina plastkompost producerat hade jag inte allt för stora förhoppningar att min "gamla hederliga" skulle hunnit producera nåt fint.

Men tji fick jag! Jorden var kanske ännu inte perfekt och hade en del osmälta bitar i sej men maskarna. Ooooh vilka maskar! Utan att överdriva måste det funnits tusen maskar som arbetade, dom kröp och krälade om vartannat och nästa slogs om godbitarna.

Så dagens projekt har varit att

1) Gräva upp jorden ur den "gamla hederliga" komposten och lasta i skottkärra.
2) Öppna och gräva ur det ruttna slemmet ur fina plastkomposten
3) Dela jämt mellan rutten mat, finfördelad och luftad och finfin jord med massor av maskar.

När detta är klart skall plastkomposten få tjänstgöra med mera omsorg, men klart är att den gamla "slaskhögen" är vida överlägsen den moderna "lådan".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar